Besplatne novine, taksi vožnja za 12 kuna, avionske karte po cijeni autobusnih, pekari bez brašna, banke bez šaltera… nastali su inovacijom poslovnih modela.
Poslovni model već imaju svi koji nešto rade, iako ga često vjerojatno nisu svjesni – rijetka su poduzeća koja „poznaju“ svoj postojeći poslovni model, koja razumiju razloge svoje uspješnosti kao i razloge povremenih neuspjeha. Razumijevanje i stvaranje poslovnog modela je neizostavan dio svake poslovne strategije, bez obzira na to je li riječ o malima ili velikima, proizvodnji ili trgovini, uslugama ili financijama, za razumijevanje (ne)uspjeha brodogradnje, bolnica, frizerskog salona, dućana s hranom, tržnice, kreditne kartice, izdavača novina, automobilske industrije, restorana, avioprijevoznika…
Poslovni model, odnosno stvaranje novih načina povezivanja ljudi, zarađivanja i zadovoljavanja kupaca, jest poluga inoviranja koja će odrediti 21. stoljeće. To je u ovom trenutku najsnažniji alat za oživljavanje nekonkurentnih „starih“ djelatnosti.
Inoviranje poslovnih modela još je relativno novo i neistraženo područje. Ipak, najvažnija osobina njihovog inoviranja je „demokratičnost“: za razliku od novih tehnologija i proizvoda, pa i usluga, nove poslovne modele s jednakim mogućnostima mogu stvarati i bogati i siromašni, i velike i male organizacije u razvijenim i nerazvijenim zemljama.
Upravo stoga je inoviranje poslovnih modela prilika za hrvatska poduzeća. Iz perspektive malog tržišta i ograničenih mogućnosti ulaganja, stvaranje novih proizvoda je često „nemoguća misija“: traži velika ulaganja i nepostojeću infrastrukturu za komercijalizaciju. S druge strane, novi poslovni model omogućava zaradu iz koristi koje nastaju na znanju i boljem povezivanju tržišta, kupaca, dobavljača, partnera, banaka, trgovina, kanala distribucije, prodaje i komunikacije…